Son dönemde rekabetin giderek arttığı dönemde Volvo ve Daimler’in yeni bir hidrojen kamyon için iş birliğine imza attığı haberlerine denk gelmişsinizdir. Volvo Grubu‘nun bu proje için 650 milyon doları gözden çıkardığı belirtiliyor. Daimler’in ise yakıt hücreleri konusunda Volvo’ya katkı sağladığı ifade ediliyor.

İki otomobil üreticisi, iş birliği hakkında yaptığı açıklamada, “Ortaklık, geliştirme maliyetlerini düşürecek ve ağır hizmet taşımacılığında yakıt pili sistemlerinin kullanılması hızlanacak.” dedi.

Elon Musk’ın kendi görüşüne göre “aptalca” bir fikir olan hidrojen motorlu araçlar yollarda sık görebileceğimiz otomobillerden değiller. Peki yakın zamanda otomotiv sektörüne farklı bir bakış açısı getiren Tesla bu teknolojiye uzak dururken, Daimler ve Volvo grubu neden böyle bir ortaklığa girişiyorlar?

Bunun temelinde 3 temel sebep var;

  1. Fosil yakıtlı araçların çevreye verdiği zararlar.
  2. Hükümetlerin aldığı karar.
  3. Müşteri tercihi.

Peki nedir bu #Hidrojen olayı?

Image for post
Fotoğraf: Bloomberg | Getty Images

Hidrojen ile çalışan araçlar, gücünü hidrojeni elektriğe dönüştüren yakıt hücrelerinden almaktadır. İlk yakıt hücreleri sistemi 1960’lı yıllarda General Electric şirketi tarafından orbital uzay kapsüllerinde kullanılmak üzere geliştirildi. 1990’lı yıllarda toplu taşıma araçlarında kullanılmaya başlamasıyla beraber bu sistemin ‘kurulabilir ve kullanılabilir’ olduğu kanıtlanmış oldu.

Yakıt hücrelerini anlamak için bunları bir çeşit batarya olarak düşünebilirsiniz. Aradaki tek fark ise piller yakıtlarını içinde barındırırken, yakıt hücrelerini tekrar tekrar doldurabilirsiniz. Hidrojen yakıt hücrelerini dolduran yakıt ise adından da anlaşılacağı üzere hidrojendir. Hidrojeni işleyerek elektrik üreten motor, egzozundan karbon dioksit gibi zehirli gazlar yerine su buharı çıkarıyor.

Basit bir anlatımla izlemek için:

Tercih edilmesindeki sebepler neler?

  1. Çevre Dostu
Image for post
Photo by Appolinary Kalashnikova on Unsplash

Hidrojenin yakıt olarak kullanıldığı enerji sistemlerinde, atmosfere atılan ürün atılan ürün sadece su ve/veya su buharı olmaktadır.

2. Yüksek Menzil

Image for post
Photo by Diego Jimenez on Unsplash

Hidrojen petrol yakıtlarına göre ortalama 1.33 kat daha verimli bir yakıttır. 1 kg hidrojen 2.1 kg doğal gaz veya 2.8 kg petrolün sahip doğal gaz veya 2.8 kg petrolün sahip olduğu enerjiye sahiptir.

Hidrojenle çalışan araçlar mevcut teknoloji ile dolu bir depoyla ortalama 600 kilometre menzile kadar çıkabiliyor.

3. Hızlı Şarj

Image for post
Photo by Veri Ivanova on Unsplash

Bir yakıt istasyonuna gittiğiniz zaman depoyu doldurmak sadece 3–5 dakika sürüyor. Elektrikli araçlarında ise bu rakamlar hızlı şarj istasyonlarında ortalama 40 dakika iken standart bir ev prizinden şarj etmek ise bir gece ya da daha uzun sürebiliyor.

4. Çevreci Enerji Kazanımı

Image for post
Photo by Riccardo Annandale on Unsplash

Güneş enerjisi, hidrojeni diğer elementlerden ayırmak için ideal bir enerji kaynağıdır. Dolayısıyla Güneş enerjisi kullanılarak elde edilmiş hidrojen yakıtı sonsuza kadar temiz enerji sağlayabilecek bir yakıttır.

Diğer bir çevreci alternatif olarak rüzgar türbinleri ise suyun içerisinde elektrikle ayrışım yapıyor ve bu sistem araçlar için gerekli olan hidrojeni üretiyor.

Zorlukları neler?

Image for post
Photo: Audi

Hidrojen, gaz halinde, sıvı halinde veya bir kimyasal bileşik içinde depolanabilir. Daha çok gaz halinde saklanmaktadır. Fakat düşük yoğunluklu olduğundan çok yer kaplar. Bunun için basınçlı tanklarda ve tüplerde sıkıştırılmış olarak saklanır. Tank malzemeleri hafiflik ve güvenlik açılarından geliştirilmektedir.

Sıvı hidrojen daha az yer kaplar. Fakat hidrojenin sıvılaştırılması için çok yüksek enerji (sıvılaştırılan hidrojenin enerji değerinin 1/3’ü kadar) gerekir.

Katı şekilde hidrojen depolaması için metal hidritler kullanılmaktadır. Hidrojen gazı metal hidrit tarafından sünger gibi çekilerek gözenekleri içinde depolanır. Ancak metal hidritler çok ağırdır. On kat daha hafif malzeme olarak karbon nanoyapıları geliştirilmektedir.

Gelişmeleri yakından takip ediyoruz. 🙂