Uzun bir aradan sonra tekrardan merhabalar! İş değişikliği ile ilgili yakın zamanda edindiğim tecrübelerimi bu yazıda bir araya getirmeye çalıştım. 🙂

Malum pandemiyle beraber gelen sosyal hayatımızdaki değişiklere bir de ekonomik kriz eklenmesiyle birlikle çalıştığımız kurumlarda da çok sayıda proje ya askıya alındı ya da iptal edildi. İş değiştirip değiştirmeme kararını veremeyen birçok meslektaşım pandemiyle beraber gelen belirsizlikten kaynaklı olarak kararlarını bir süreliğine ötelediler. Normalleşme adımlarıyla birlikte sektörlerde de işe alımlarla ilgili hareketlilikler başladı.

Bu yazımda teklif aşamasına geldikten sonra doğru kararlar alabilmek adına karar alma sürecinde tecrübe edindiğim ve atlanılmaması gerektiğini düşündüğüm başlıkları sıralayacağım.

1. Değişikliği istemenin sebebi “Pandemi” mi?

happy birthday to you card

Pandemiyle beraber sosyal aktivitelerin azalması, Home-Ofis çalışmaların yaygınlaşması ne yazık ki çalışanların kurumlara bağlılıkları konusunda negatif etki gösterdiğini söyleyebiliriz. Özellikle iş yerinde bir araya gelerek sosyalleşen, en iyi arkadaşlarının iş yerinde olmasından kaynaklı kuruma bağlılık gösteren çalışanlarda mesafelerin de araya girmesiyle beraber sıkılma durumu ortaya çıktı.

Buna paralel olarak kurumların ve sektörlerin gelecek belirsizlikleri, çalışanlarda demotivasyon ve gelecek kaygısına yol açmaya başladı. İşin içine bir de “sıkıldık artık, hayatımda bir şeyler değişsin!” düşüncesi girince ister istemez insan kendini iş arama platformlarına atıyor.

Bu noktada ben bir dipnot eklemek isterim. Belirli aralıklarla aynı/farklı sektörde mülakat yapmanın faydalı olduğunu düşünüyorum. Hem sizin birey olarak kişisel ve mesleki gelişim noktalarında yaptığınız hamlelerin doğru olup olmadığını, bu sektörlerde ve kurumlarda kabul alıp alamayacağınızı görmüş olursunuz hem de sektör ve kurumlarla ilgili kulaktan dolma bilgi ve dedikodulara değil, direkt kaynağından doğru bilgileri sahip olmuş olursunuz.

Sadece iş değiştirmek mi, yoksa kariyerinde yepyeni bir yol mu çizmek istiyorsun? Yoksa pandemi günlerinde sadece kendini daha güvende mi hissetmek istiyorsun? Öncelikle buna çok iyi karar vermen lazım. Belki de yeni normalle birlikte çalışma modelinde ya da sorumluluklarında meydana gelen değişikliklerden memnun değilsin ve mutsuzsun. Böyle bir durumda öncelikle iş-yaşam ve kariyer değerlerini iyi belirlemen ve bu değerler doğrultusunda hedefine karar vermen gerekiyor. Sonuç olarak iş değişikliği istemenizin sebebinin pandemi olup olmadığını net olarak karar verdikten sonra motivasyonunuzu belirlemenizi tavsiye ederim.

2. Mevcut görev kapsamların seni mutlu etmiyor mu?

woman sitting on brown chair beside glass window

Değişiklik isteme sebebine karar verdikten sonraki adımda ise mevcut görev kapsamlarıyla ilgili detayları analiz edip değerlendirmek gerekiyor. Bu nokta şu soruları sorabiliriz:

Şirket içinde farklı kapsamları değerlendirdin mi?

Uzun yıllar aynı pozisyonda çalışmak mesleki körlük yaratabilir. Ayrıca toplam değer zincirinin yalnızca bir kısmını görmüş olursunuz. Konfor alanınızdan çıkmak konusunda kararlısınız ancak şirket değiştirmek konusunda kararsız kaldıysanız kurum içi rotasyonu mutlaka değerlendirmelisiniz. Yetkinliklerinizi arttırmak, farklı bölümlerin, departmanların işleyişini görüp öğrenmek, o bölümün zorluklarını, beklentilerini anlayabilmek ve resmin bütününü görebilmek adına çok faydalı bir adım olacaktır.

Gideceğin kurumda tam olarak görev kapsamın ne olacak?

Türkiye içerisinde gerçekleştirdiğim mülakatlarda tecrübe ettiğim kadarıyla rahatlıkla söyleyebilirim ki ilan içerisinde yazan yetkinlik ve görev kapsamlarıyla gerçek durumdakiler birbiriyle tam olarak uyuşmuyor. Bu nedenle ilan içeriğinde sizden beklenen görev kapsamlarını detaylıca bölüm mülakatlarında mutabık kalmanızı tavsiye ederim.

Yeni şirketin organizasyon şemasını detaylıca inceledin mi?

Ne yazık ki organizasyon şeması olmayan veya olan ancak gerçeği yansıtmayan kurumlarla karşılaştım. Organizasyon şeması sizin iş tatmini için geçtiğiniz şirkette yapacağınızı düşündüğünüz işleri yapmanıza engel olabilir. Ayrıca organizasyon şemasını incelemek kurumdaki geleceğiniz hakkında da sizlere fikir verecektir.

Mülakat aşamasında size “Gizlilik sebebiyle paylaşamayız!” cevabı verebilirler. Böyle bir cevaba karşın şunları sorabilirsiniz:
– Kime rapor vereceksiniz?
– Kaç tane yöneticiniz olacak?
– Birlikte çalışacağınız kaç kişi var?
– Onların görev ve sorumlulukları neler?

Yabancı dilini aktif olarak kullanabilecek misin?

Türkiye birçok şirket detaylı İngilizce sınav yapıyor olmasına karşın aktif olarak İngilizce kullanmıyor. Bu nedenle Türkçe olmayan ilanlardan veya mülakat aşamasındaki detaylı yabancı dil sınavlarından yola çıkarak bu şirkette yabancı dilinizi yoğun olarak kullanacağınız fikrine kapılmamanızı tavsiye ederim.

Farklı bir sektöre mi geçiyorsun?

Pandemi ile birlikte bazı sektörlerde işler yavaşlarken bazı sektörlerde işler çok daha fazla arttı. Şu an çalıştığınız sektörün durumu nasıl ve gelecekte yeri nasıl olacak? Yaşanan sorunlar sektörün pandemiden etkilenmesi sebebiyle geçici olabilir. Sektörün var olan durumuyla birlikte gelecekte olabilecek olası durumu değerlendirmek önemli. Sektörel bir değişiklik yapmak istiyorsanız, yeni işinizin olduğu sektörü de iyi analiz etmen gerek. Sektörel değişiklik sebebiyle iş değişikliği yapmak istiyorsanız, acele etmeden etraflıca düşünmelisiniz. Size yardımcı olması için Gartner’ın Hype Döngülerini incelemenizi tavsiye ederim.

3. Maaş/Gelir odaklı mısın?

fan of 100 U.S. dollar banknotes

Mülakatlarda maaş beklentisi hakkında konuşmak kolay olmayabiliyor. İşverenin teklifini kapsamlı bir şekilde değerlendirmek ve iyi bir pazarlık yapmak bu süreçte oldukça kritik. Çünkü ya fazla söyleyip işi kaçırabilir ya da az söyleyip daha düşük bir maaşla işe başlayabilirsiniz. Bunu son madde olarak yazmamın sebebi öncelikle iş tatmini ve kariyer hedeflerinde karar verdikten sonra maaş konusunu değerlendirmenizi tavsiye ettiğimdendir. Diğer türlü istediğiniz maaşı alırsınız ancak sabah uyandığınızda “Yine mi iş!!!” dersiniz.

Teklifinizi yazılı olarak e-posta adresinize gönderilmesini talep edebilirsiniz. Genellikle telefonda ön onay sonrası teklif detayları yazılı olarak iletilir. Yazılı olarak teklif iletildikten sonra İnsan Kaynakları yetkilisi ile teklif ile ilgili sorularınızı görüşebileceğiniz bir toplantı talebinde bulunmanızı tavsiye ederim.

Ben şirket değiştirme kararında temel maaş yanındaki diğer hususlara dikkat çekmek istiyorum. Bu konuları mülakat aşamasında mutlaka açık bir şekilde görüşmenizi tavsiye ederim.

Prim

Kurumların bir kısmında olan ve çeşitli hesaplamalarla ödenebilen temel maaş üstüne ekleyebileceğiniz bir kapsamdır. Kimi kurumlar kişisel performansa dayalı hesaplama yaparken kimisi de şirket performansına dayalı hesaplamaları gerçekleştiriyor.

Sosyal Yan Haklar

Özel Sağlık Sigortası ve Poliçe detayları, Ücretli İzin Gün Sayısı (Cumartesi günü dahil mi?), Başarı Ödülleri, Çalışan İndirimleri vs. mutlaka değerlendirilmeli ve görüşülmedir.

Esnek Çalışma Saatleri

Pandemiyle beraber değerini daha iyi anladığımız kapsam benim için vazgeçilmez yan haklardan bir tanesi. Ne yazık ki Türkiye’de birçok kurum bu noktadan çok uzakta ve belirli mesai saatlerinin dışına çıkılmasına müsaade etmiyor. Sözlü olarak belirtilmesinden öte bununla ilgili prosedürü ve detaylarını da mutlaka değerlendirmenizi öneririm.

Şehir Değişikliği

Eğer şirket değiştirirken aynı zamanda şehir değişikliği de yapıyorsanız gelir/gider hususunu tekrar gözden geçirmelisiniz. Daha önce yaşamadığınız bir şehre gidecekseniz mutlaka şirket çalışanlarının yoğunlukla nerede yaşadığını ve kullanacaksanız servis olanaklarını öğrenin.

4. Diğer Konular

person in red sweater holding babys hand

Kişisel Gelişim

Kişisel gelişime önem veriyorsanız eğitim fırsatları ve limitleri, dönemsel planlanan eğitimler ve içerikleri, katılımcı sayıları gibi detayları konuşabilirsiniz. İK departmanları eğitim programlarını desteklerken katılım konusunda yöneticilerinizin de bakış açısını almanızda fayda olduğunu düşünüyorum.

Kurumda Bulunanlar / Kurumdan Ayrılanlar

Transfer olmayı düşündüğünüz kurumda bir tanıdığınız varsa fikirlerini alın ve değerlendirin. Ayrıca Linkedin’de kurumda daha önce çalışmış ancak ayrılmış olanlarla iletişime geçebilirsiniz. Böylelikle size anlatılmayan ve bilmediğiniz avantajlı/dezavantajlı konuları da öğrenmiş olursunuz.

Lider Yetiştirme / Yönetici Atama

Lider yetiştirme programı olmayan kurumlarda yönetici atamaları ön plana çıkar. Bu kurumlarda yöneticilik tarafında kariyer basamaklarını hızlı tırmanabilirsiniz ancak kalifiye olmayan yöneticilerle çalışmak ister misiniz?

Umarım sizler için faydalı bir yazı olmuştur. Eksik kaldığını düşündüğünüz noktaları ve yorumlarınızı benimle paylaşmanızı rica ederim. 😇

İyi bayramlar! ☺️🙏🏻